In collaboration with a group of international colleagues from the 5C collaborative (www.5c.careers), I studied employability, defined as an individual’s perception of being able to find alternative jobs on the external labor market. I studied this topic with a particular focus on older workers, as individuals are obliged to work longer in their lives; however, paradoxically, as they age, they face great discrimination when seeking employment or re-employment. We conducted a survey in 30 countries, collecting responses from over 9,000 people employed in managerial and professional jobs. By analyzing this data, we were able to show that older workers perceive a disadvantage in terms of external employability, but that having experienced development activities throughout their career mitigates this situation.

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Cette vidéo présente les travaux de Quentin Plantec (TBS Education), menés avec Pascal Le Masson et Benoît Weil (Mines Paris – PSL), sur un enjeu stratégique : repenser les relations entre science et industrie à l’heure des grandes transitions. À partir de l’ouvrage Science et industrie à l’aune du double impact, elle introduit un nouveau modèle de collaboration : le couplage à double impact simultané.
Rompant avec la logique de transfert linéaire, ce modèle propose une co-émergence des percées scientifiques et des innovations industrielles. Fondé sur la théorie C-K et illustré par des cas emblématiques (prix Nobel, ARPA-E, CIFRE…), il souligne les conditions de cette dynamique : indépendance, échanges intenses, et complémentarité des logiques.
La vidéo propose ainsi une nouvelle lecture des relations science-industrie, au service d’un impact à la fois scientifique et sociétal.
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