Consumers in Western markets are increasingly critical of globalization and are returning to local values. Companies must therefore decide whether to pursue global brand strategies and/or rejuvenate local brand strategies. To explore the implications of market globalization on consumer preferences, we use signal theory to investigate the roles of perceived globality vs. perceived brand locality as signals of brand credibility, associated downstream effects and boundary conditions of application. This study is carried out in two countries with different levels of globalization. In globalized markets, perceived brand globality is a weaker brand credibility signal than perceived brand locality, whereas in globalizing markets, both signals are of equal importance.

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Cette vidéo présente les travaux de Quentin Plantec (TBS Education), menés avec Pascal Le Masson et Benoît Weil (Mines Paris – PSL), sur un enjeu stratégique : repenser les relations entre science et industrie à l’heure des grandes transitions. À partir de l’ouvrage Science et industrie à l’aune du double impact, elle introduit un nouveau modèle de collaboration : le couplage à double impact simultané.
Rompant avec la logique de transfert linéaire, ce modèle propose une co-émergence des percées scientifiques et des innovations industrielles. Fondé sur la théorie C-K et illustré par des cas emblématiques (prix Nobel, ARPA-E, CIFRE…), il souligne les conditions de cette dynamique : indépendance, échanges intenses, et complémentarité des logiques.
La vidéo propose ainsi une nouvelle lecture des relations science-industrie, au service d’un impact à la fois scientifique et sociétal.
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