Erotic advertising from a perspective of psychological distance

Adopting the theories of psychological distance (PD) and levels of representation (RL), this article investigates the impact of erotic advertisements by taking into account the factors of gender and moral attention. Two experiments look at different forms of PD, evoking variable RLs while promoting a different product through different levels of erotic intensity in advertising. Furthermore, reactions vary according to gender and moral attention; women and individuals with higher levels of moral attention express stronger objections. Finally, whatever the level of erotic intensity, ethical judgments mediate the effects produced by ads on attitudes and behavior.
Does big data management have an impact on marketing and business performance?

Although they are the subject of much interest, the literature lacks research into why and whether investments in big data resources improve business performance. Drawing on the resource theory view and a survey of 301 marketing managers, this research reveals that big data resources improve company performance by strengthening their marketing capabilities. A complementary balance between IT infrastructure, human capital (data scientists) and customer-focused culture is required for effective management of big data resources and impact on business performance.
Co-authors: Samppa Suoniemi, Andreas Munzel , Alex Zablah, Detmar Straub
Home, smart home: How does wellbeing determine the adoption of AI-powered apartments in smart cities?

The use of AI and IoT is giving rise to fundamental changes that affect our daily lives. Smart homes have emerged. The aim of this study is to understand the acceptance and resistance factors of smart homes by combining the UTAUT theory with the « regulatory focus, usages and gratifications, technology readiness » theories. Data is being collected in France, Germany and China. Results show that consumers pursue 2 types of complementary objectives when making decisions about smart home adoption: utilitarian, focused on prevention, and affective, focused on well-being.
Co-author: Julien Cloarec
Translated with DeepL.com (free version)
Qu’est-ce que le métaverse ?

Le métavers est un espace virtuel 3D généré par ordinateur dans lequel les utilisateurs peuvent se connecter et interagir. Le métavers est un mot qui comporte plusieurs significations. Pour certains, c’est un espace virtuel défini par ses utilisateurs, un reflet numérique de la vie quotidienne, voire un jumeau numérique du monde physique. Pour d’autres, c’est un monde virtuel interconnecté et illimité qui offrent aux utilisateurs une extension de leurs identités physiques. Le métavers reflète une tendance dans laquelle il devient difficile de distinguer nos vies réelles de nos vies numériques, et où il devient de plus en plus difficile de se passer de technologie que cela soit nos smartphones voire nos réseaux sociaux.
Why shape a market? Empirical evidence on the key corporate and market outcomes of market orientation strategy.

Market orientation (MO) is a strategy that can be defined as the influence of market structure and/or the behavior of market players in a direction that strengthens a company’s competitive advantage (CA). This paper aims to identify: (1) the main outcomes of OM at company and market level, (2) the mechanisms mediating these outcomes, and (3) the influence of radical (RI) and incremental (II) product innovation capabilities on OM. Adopting a mixed-methods research approach based on three studies, the results suggest that: (a) OM strategy outcomes at the firm level relate to financial performance (FP) and customer performance, organizational reputation (OR) and sustainable KT; (b) product IR and II trigger OM strategy; (c) II and OR are positively related to FP; and (d) OM strategy enhances market change.
NFTs : quelles opportunités pour les marques ?

Les NFT sont des actifs numériques authentifiés via la blockchain. Ils ouvrent des droits et des avantages dans le monde virtuel comme les métaverse ou dans le monde physique. Mais ils ne sont pas échangeables comme un bitcoin peut l’être avec un autre bitcoin. En ce sens, ils sont non fongibles. Leur rareté peut conduire à la spéculation. S’ils ont démarré dans le monde de l’art et du sport, aujourd’hui n’importe quelle star (musicien, sportif, animateur TV…) peut s’en emparer pour monétiser son audience directement via cet outil de finance décentralisée. Les marques proposent des produits virtuels à arborer dans le métaverse ou des avantages dans le monde physique comme une rencontre exclusive.
Qu’est-ce que le travail de service ?

Le travail de service correspond aux activités s’exerçant en interaction avec les clients. Cette forme de travail s’est développée au fur et à mesure que nos économies sont devenues des économies de service, et a contribué de façon décisive à renouveler les questionnements en matière d’organisation du travail. Il s’agit d’un travail orienté vers et avec le consommateur. Il a fait sortir l’agent au contact de son affrontement dual avec le management, faisant de lui un acteur incontournable des organisations de service.
What is frustration?

Frustration is a very common negative emotional experience at work in a customer environment that can arise in a variety of circumstances, usually present when our goals are blocked, we have some degree of uncertainty about the causes of the problem, we think this situation is unfair, and we can’t control things. What happens once we feel frustrated is that we can either « let it go » or persevere, and what we do in terms of taking action can depend on both personal and environmental factors.
Qu’est-ce que la déviance des consommateurs ?

Le principe de gestion du consommateur-roi est devenu un véritable mythe. Pourtant depuis le début des années 80, des recherches sur la déviance des consommateurs soutiennent que ces derniers n’ont pas toujours raison, et que leurs comportements dépassent souvent les limites de l’acceptable. Variés et récurrents, ces comportements déviants représentent un coût financier pour une organisation, et affectent les autres parties prenantes de la relation client, au premier rang desquels les autres consommateurs et les employés au contact des clients. Le phénomène de la déviance des consommateurs interpelle les organisations qui doivent trouver la bonne réaction à adopter, et le type de management à appliquer pour obtenir une relation client équilibrée, satisfaisante pour les parties-prenantes.
Qu’est-ce que l’agencement ?

Dans notre environnement de plus en plus connecté, nous avons à interagir avec des objets intelligents et ce concept permet une lecture interactionniste particulièrement intéressante, notamment en marketing. En effet, un agencement ce sont des éléments de nature hétérogène (objets, humains, besoins, données,…) qui fonctionnent ensemble de manière imbriquée en établissant des relations – ce qui donne naissance à quelque chose d’inexistant jusqu’alors.