Dans le projet Rhenus et Resilire financé par Interreg, nous avons analysé les obstacles et leviers à la résilience de deux petites municipalités. En termes d’obstacles, ces défis peuvent être regroupés en trois catégories principales : les contraintes démographiques, les ressources limitées et les besoins en formation. Ces trois obstacles sont interconnectés et se renforcent mutuellement. Par exemple, les contraintes démographiques impactent le manque de ressources, tandis que les besoins en formation peuvent être plus difficiles à combler dans un contexte de ressources limitées. Surmonter ces défis nécessitera donc une approche holistique et des stratégies adaptées aux réalités des petites municipalités.

03:52
This research compares student entrepreneurial ecosystems in France and Norway, focusing on how students access support, resources, and networks. In France, the system is centralized, driven by key actors like Student Hubs for Innovation, Transfer and Entrepreneurship, called PEPITE. In Norway, it is open and collaborative, with strong student associations and community ties. Using interviews and social network analysis, I explored the access and the circulation of information among actors in student entrepreneurial ecosystems. The results reveal different paths to innovation shaped by culture, policy, and education.
Supporting student entrepreneurship is not just about funding or training. It’s about building inclusive ecosystems where students, mentors, and institutions work together.
HU Dijia - Faculté des Sciences Economiques et de Gestion Strasbourg |
- Mémoire Master
- Entrepreneuriat, Management de l'Innovation


