EM Normandie

Fondée en 1871 parmi les premières grandes écoles de commerce françaises, l’EM Normandie est membre de la Conférence des Grandes Écoles et s’impose dans le cercle très fermé, sur le plan mondial, des 1% des institutions doublement accréditées EQUIS et AACSB. Elle se hisse également dans le Top 80 des classements internationaux du Financial Times et de QS.

Elle est implantée sur six campus (Caen, Le Havre, Paris, Dublin, Oxford et, dès septembre 2022, Dubaï) et fédère une communauté de 5 800 étudiants et 21 500 membres de son association Alumni EM Normandie.

À travers un large portefeuille de formations (Programme Grande Ecole, Bachelor Management International, BBA, MS, MSc), elle offre une expérience apprenante augmentée pour aider les générations d’hier, d’aujourd’hui et demain à devenir les acteurs d’un monde durable, libres de penser, libres d’apprendre et libres de créer.

Les activités de recherche académique et appliquée de l’EM Normandie sont regroupées au sein du Laboratoire Métis.

Vidéos récentes de cette institution

02:35
Emerging technologies offer endless opportunities for businesses and consumers. However, they also pose challenges in terms of adoption and use. It is essential to find a balance between technological innovation and human interaction. Businesses also need to deal with the misuse of these technologies (e.g., misleading advertising) and ensure ethical use.
ZAMAN Mustafeed - EM Normandie |
03:57
Virtual influencers are 100% Computer Generated Influencers created by AI and 3D artists. These virtual influences can model, sing, and even interact with fans—without ever existing in real life. Despite the risks of virtual influencers (e.g., lack of authenticity, ethical and transparency concerns, etc.), they represent enormous opportunities for brands.
ZAMAN Mustafeed - EM Normandie |
03:47
Recently, ensemble-based machine learning models have been widely adopted and have demonstrated their effectiveness in bankruptcy prediction. However, these algorithms often function as black boxes, making it difficult to understand how they generate forecasts. This lack of transparency has led to growing interest in interpretability methods within artificial intelligence research. In this paper, we assess the predictive performance of Random Forest, LightGBM, XGBoost, and NGBoost (Natural Gradient Boosting for probabilistic prediction) on French firms across various industries, with a forecasting horizon of one to five years. We then apply Shapley Additive Explanations (SHAP), a model-agnostic interpretability technique, to explain XGBoost, one of the best-performing models in our study. SHAP highlights the contribution of each feature to the model’s predictions, enabling a clearer understanding of how financial and macroeconomic factors influence bankruptcy risk. Moreover, it allows for the explanation of individual predictions, making black-box models more applicable in credit risk management.
NGUYEN Hoang Hiep - EM Normandie |
03:06
La gestion de portefeuille consiste à sélectionner et assembler des actifs financiers pour optimiser le risque et le rendement selon les objectifs du client. Elle est assurée par une société de gestion, composée du gérant de portefeuille, des analystes, des traders et de l’équipe commerciale. Les clients privés incluent les petits épargnants, qui investissent via des fonds indiciels (ETF) ou actifs, et les investisseurs fortunés, qui bénéficient d’une gestion sur mesure. Les investisseurs institutionnels, comme les fonds de pension et les dotations universitaires, ont des besoins spécifiques nécessitant une gestion structurée et disciplinée. Face à l’incertitude des marchés, la gestion de portefeuille repose sur une surveillance constante et une stratégie adaptée pour garantir performance et stabilité financière.
NGUYEN Hoang Hiep - EM Normandie |

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Recently, ensemble-based machine learning models have been widely adopted and have demonstrated their effectiveness in bankruptcy prediction. However, these algorithms often function as black boxes, making it difficult to understand how they generate forecasts. This lack of transparency has led to growing interest in interpretability methods within artificial intelligence research. In this paper, we assess the predictive performance of Random Forest, LightGBM, XGBoost, and NGBoost (Natural Gradient Boosting for probabilistic prediction) on French firms across various industries, with a forecasting horizon of one to five years. We then apply Shapley Additive Explanations (SHAP), a model-agnostic interpretability technique, to explain XGBoost, one of the best-performing models in our study. SHAP highlights the contribution of each feature to the model’s predictions, enabling a clearer understanding of how financial and macroeconomic factors influence bankruptcy risk. Moreover, it allows for the explanation of individual predictions, making black-box models more applicable in credit risk management.
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La gestion de portefeuille consiste à sélectionner et assembler des actifs financiers pour optimiser le risque et le rendement selon les objectifs du client. Elle est assurée par une société de gestion, composée du gérant de portefeuille, des analystes, des traders et de l’équipe commerciale. Les clients privés incluent les petits épargnants, qui investissent via des fonds indiciels (ETF) ou actifs, et les investisseurs fortunés, qui bénéficient d’une gestion sur mesure. Les investisseurs institutionnels, comme les fonds de pension et les dotations universitaires, ont des besoins spécifiques nécessitant une gestion structurée et disciplinée. Face à l’incertitude des marchés, la gestion de portefeuille repose sur une surveillance constante et une stratégie adaptée pour garantir performance et stabilité financière.
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