An Analysis of the Methodologies adopted by CSR Rating Agencies

An Analysis of the Methodologies adopted by CSR Rating Agencies

Based on secondary and primary evidence of their practices, this paper analyses the similarities and differences in the methodologies adopted by CSR rating agencies to assess a firm’s CSR performance. Evidence of similarities (e.g. the use of environment, social and governance themes, exclusion criteria, adoption of positive criteria, client/’customised’ input, quantification), but also several elements of differences emerge, namely in terms of the thresholds for exclusion, transparent vs. confidential approach, industry-specific ratings, and weights for each dimension. Drawing from Sandberg et al.’s (2009) conceptualisations, we tentatively argue that this mixed picture may reflect competing organisational pressures to adopt a differentiation approach at the strategic and practical levels whilst recognising, and incorporating, the ‘globalising’ tendencies of the CSR business at the terminological levels.

En examinant les pratiques des agences de notation sociétale, cet article procède à une analyse comparative des méthodologies adoptées par ces agences pour évaluer la performance sociétale des entreprises. L’article fait apparaître des similitudes, au regard des thèmes RSE, des critères d’exclusion, d’adoption de critères positifs, de critères sur-mesure ou de quantification, mais aussi plusieurs différences, notamment en ce qui concerne les seuils d’exclusion, l’approche transparente ou confidentielle, les évaluations sectorielles et les pondérations pour chaque dimension. S’appuyant sur la conceptualisation de Sandberg et al. (2009), nous pensons que cette image contrastée peut refléter les pressions organisationnelles contradictoires pour adopter une approche de différenciation aux niveaux stratégique et pratique tout en reconnaissant et en intégrant les tendances de mondialisation du « business RSE » aux niveaux terminologiques.

Tags
  • Corporate+social+responsibility
  • CSR
  • CSR+rating+agencies
  • Socially+Responsible+Investment
  • SRI
À propos de l'auteur

Nom SAADAOUI Khaled
Institution EM Normandie
Fonction Enseignant-chercheur
Pour télécharger cette vidéo, cliquez sur le bouton VIMEO du lecteur ci-dessus puis sur le bouton TELECHARGER de la page Viméo.