AUNEGE

AUNEGe (Association of Universities for the Development of Digital Teaching in Economics and Management) is a Thematic Digital University (UNT) founded in 2005 under the supervision of the Ministry of Higher Education. Like the seven other UNTs, AUNEGe benefits from the support of the Ministry to promote the mutualization of digital teaching materials in economics and management. AUNEGe is the online showcase of French universities in economics and management and supports the creation of resources for digital education - clips, case studies, games and simulations, testimonials and reports, fundamentals, full courses - offered by member institutions.

Videos of this institution

03:43
Nous assistons depuis plusieurs années à l’intégration croissante de la notion de « compétence » dans les formations proposées par l’enseignement supérieur, que cela concerne les compétences académiques, les compétences métier ou encore les compétences transversales, dites « soft skills ». AUNEGe, l’université numérique en économie et gestion, est active dans le domaine de soft skills depuis plus de 10 ans, à travers une série de projets nationaux et européens, dont les résultats sont susceptibles d’intéresser à la fois les étudiants, les enseignants et les entreprises.
ARNOLD Déborah - AUNEGE |
Peer evaluation, a device well known to research teachers, can be applied in education for the evaluation of work: learners correct learners. Although the idea may seem absurd, it actually offers many advantages, notably reinforcing pedagogical effectiveness via an active approach in the sense of Piaget, without leading to an inflation of marks.
FOURNIER Christophe - AUNEGE |
Les innovations pédagogiques constituent aujourd’hui un enjeu important dans les stratégies de développement des écoles de management. C’est dans ce cadre que « Digital Student Challenge » a été lancé. Il s’agit d’un dispositif pédagogique collaboratif innovant, conçu autour d’une plateforme d’open innovation. Le but étant d’apporter une expérience digitale à des équipes d‘étudiants issus de tous types de cursus universitaires mais également d’accompagner les organisations, aussi bien privées que publiques, confrontées à des problématiques de transformation numérique. Les challenges peuvent concernés tous types de besoins en digitalisation. L’objectif est que les étudiants proposent une stratégie adaptée, valorisable et pérenne aux structures concernées tout en tenant compte de la faisabilité technique et économique.
STEPHANY Eric - FNEGE |
BESSIERE Véronique - FNEGE |
The pragmatist approach favours a vision of management techniques and instruments (accounting, finance, indicators, budgets and plans, human resources tools, etc.) as semiotic mediations. It rejects rationalist visions of instruments as exact (Taylorism) or sufficiently exact (Cognitivism) representations of action and thought, information processing procedures reproducing realities and specifying action, according to a heteronomous vision of collective action (action framed by external rules and processes). It promotes an autonomous vision of action (action inseparable from reflection and producing its own frameworks), for which instruments and models play a role of semiotic mediation, i.e. instantiate social relations (the elsewhere of the situation) and a history (the before and after) in the particular situations.
LORINO Philippe - AUNEGE |

Podcasts of this institution

Nous assistons depuis plusieurs années à l’intégration croissante de la notion de « compétence » dans les formations proposées par l’enseignement supérieur, que cela concerne les compétences académiques, les compétences métier ou encore les compétences transversales, dites « soft skills ».
ARNOLD Déborah - AUNEGE |
In homage to Thierry GARROT, AUNEGe and the FNEGE publish a prospective repository of "Management & Business Management" skills. Proposed in the form of an interactive ebook, it is directed by Aline SCOUARNEC, Professor at the IAE - University of Caen Normandy. This reference tool is the result of a research process implemented for more than two years by the AUNEGE-FNEGE collective in the context of the development of a guidance platform for so-called management professions - MAP: Mon Avenir Pro
SCOUARNEC Aline - AUNEGE |
In this video, Thierry Garrot, President of AUNEGE, discusses the role of UNT (Aunege) in the digital transformation of management education and research institutions.
GARROT Thierry - AUNEGE |
In this video, we look at online quizzes and what they can do for us from an educational point of view. Kahoot! QuizzYourSelf, Wooclap, we have many solutions at our disposal but we don't always know what to do with them.
AVERSENG Céline - AUNEGE |