Business school researchers generally accept a deterministic view of behaviour, according to which obedience is the product of social forces acting on individuals and causing their behaviour. This perspective has received empirical validation in the famous studies of Solomon Asch and Staley Milgram. However, the archives of these experiments allow us to interpret their surprising results in another way: if their subjects behaved as they did, it was because they thought they were doing the right thing. In other words, their obedience reflected a free and deliberate choice.

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Le managérialisme est l’accaparement du pouvoir par les managers, aux dépends des autres parties prenantes d’une organisation. Il se développe sur un affaiblissement de l’autorité professionnelle de ceux qui réalisent la mission de leur entreprise ou de leur administration, remplacée par le pouvoir de celui qui croit savoir et qui décide de tout en conséquence. Les managérialistes ont pour mission de fixer les objectifs collectifs et de décider des moyens à utiliser pour atteindre ces objectifs. Résister au managérialisme, c’est donc restaurer l’autorité de celui qui est capable d’expliquer, de justifier le pourquoi et le comment de ce qu’il fait ou propose de faire.
JOULLIÉ Jean-Étienne - EMLV |
- Management Dictionary
- Governance, History of Management, Human Resources Management, Organizational Theory

