When values and profits collide: the case of concerned market innovation

When values and profits collide: the case of concerned market innovation
Catégorie(s) : Vidéos Marketing

Concerned market innovations acknowledge that businesses can no longer be driven by profitability alone and have to integrate non-economic values and collective concerns. Studying the evolution of such an innovation – a mobile phone recovery and recycling scheme – we find that social concerns enter the market and are integrated into its functioning through representational, exchange and normative practices. The integration of social concerns in the market results in the transformation of these practices so that they better fit the marketplace but lose their original form. Consequently, the representational, exchange and normative practices remain confined to society rather than being permanently integrated into and having a profound impact on the marketplace. Underlying this never-ending cycle is the perpetuation of conventional wisdom whereby the market has to be interested but separate from society, while society has to be concerned. Only when these opposing dynamics are overcome will policymarkers be able to foster a cultural change and hope to transform existing markets into more sustainable forms.

Les innovations de marché dites ‘concernées’ intègrent l’idée que l’activité économique ne peut plus etre seulement guidée par la profitabilité mais doit aussi s’interesser à son impact sur la societé. En etudiant le developpement d’un nouveau système pour la collecte et le recyclage des telephones, nous avons observé que les préoccupations sociales viennent interférer avec le marché et s’intègrent dans son fonctionnement à travers le changement des pratiques qu’elles soient normatives, de representation ou d’échange. Néanmoins, les preoccupations sociales, une fois encastrées dans le fonctionnement du marché, en sortent transformées. Ainsi alterées, elles n’arrivent pas à générer une trasformation profonde du marché et sont à nouveau confinées dans les limites de la ‘societé’. Ce mécanisme circulaire est perpétué par l’idée recue que le marché doit etre ‘intéressé’ et separé des préoccupations sociales. C’est seulement en surmontant cette opposition que les decideurs politiques pourront favoriser un changement culturel et faire muter les marchés actuels en des formes plus durables.

En savoir plus

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0019850117301542

À propos de l'auteur

Nom(s) D ANTONE Simona; ;
Institution(s) Kedge Business School;
Fonction(s) Professeure Associée
Tags
  • Market+innovation
  • Concerned+markets
  • Cell+phones
  • Recycling
  • Sustainability