When union strategy meets business strategy: The union voucher at Axa

When union strategy meets business strategy: The union  voucher at Axa

In the 1980s, the French reformist union CFDT and insurance company Axa tested the union voucher. This was a novel solution for the union branch inside the company to address financial difficulties, broaden its membership base and generate new resources. The union voucher is a tool that provides unions with company funding: the company distributes vouchers to employees on an annual basis; employees then allocate the voucher (or not) to the union branch of their choice. The voucher system thus combines company financing and individual employee choice. Axa adopted the system in the early 1990s. Axa’s decision can ultimately be explained by its external growth strategy and because it needed to preserve a favourable climate during a period of intense restructuring. This article traces the history of the union voucher and assesses Axa’s experience.

Dans les années 1980, la CFDT et l’entreprise Axa ont décidé d’expérimenter le chèque syndical. Il s’agit d’un dispositif original permettant aux sections syndicales dans l’entreprise de faire face aux difficultés financières, d’élargir leurs bases syndicales et de générer de nouvelles ressources. Le chèque syndical est un outil de financement du syndicalisme dans l’entreprise : une fois par an, l’employeur distribue aux salariés un bon de financement que ces derniers peuvent allouer, ou non, à la section syndicale de leur choix. Le chèque syndical articule ainsi financement par l’entreprise et choix individuel des salariés. Axa a adopté ce système au début des années 1990. Cette décision peut s’expliquer par sa stratégie de croissance externe et la volonté de maintenir un climat social apaisé dans une période d’intenses restructurations. Cette recherche retrace l’histoire du chèque syndical et de son expérimentation par Axa.

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À propos de l'auteur

Nom BOURGUIGNON Rémi
Institution IAE de Paris
Fonction Maitre de Conférences
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