Les femmes entrepreneurs en France

Notre objectif est de faire la lumière sur la réalité des femmes entrepreneurs et d’expliquer leur sous-représentation (30%) dans le contexte institutionnel et socio-culturel spécifique français. A partir du cadre théorique des « 5M » (Marché, Management, Monnaie, Maternité, Méso et Macro-environnement), nous en déduisons trois hypothèses testées empiriquement sur un échantillon de 48 251 entrepreneurs (base de données 2009 de SINE).
Nos résultats montrent quelques divergences et des similitudes entre hommes et femmes, ainsi qu’entre femmes et mères, démontrant l’impact de la « Maternité » et des « Méso et Macro environnement » sur les « 3M ». Nos résultats appellent à une redéfinition des concepts et des mesures classiques en entrepreneuriat.
Despite supposedly supportive institutions and quasi-gender equality in employment rate, only 30% of French entrepreneurs are women. Using the 5Ms framework, we illustrate and explain the entrepreneurship gender gap in the French institutional context.
To this end, we worked with a quantitative study using the large SINE database, which contains information on 48,251 new entrepreneurs.
Although women are still mostly confined to traditionally gendered sectors and start smaller projects despite seemingly unconstrained access to finance, they outperform men in terms of management but fail to get outside support. However, mothers conversely struggle to get finance but innovate in sales, products and service. Our results call for a redefinition of classical concepts and measurements in entrepreneurship.
En savoir plus
https://kedge.edu/annuaire/katia-richomme-huet
https://www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJESB.2017.081034