Building multi-target commitment through work-integrated learning

Building multi-target commitment through work-integrated learning

Cette recherche teste la relation entre les comportements proactifs de socialisation de 2905 nouveaux-entrants et deux conséquences – les domaines de socialisation et l’implication multi-cibles – dans le contexte particulier de contrats courts en formation-emploi. Les résultats basés sur des régressions multiples soutiennent les relations directes entre les comportements de socialisation et deux domaines de socialisation et l’implication multi-cibles. De plus, les domaines de socialisation médiatisent la relation entre comportements de socialisation et implication envers l’équipe et le travail. Les résultats indiquent que même sous contrats courts, les individus se socialisent dans plusieurs domaines et développent de multiples chemins pour tisser des liens avec des cibles organisationnelles. Des recommandations pour de futures recherches et pour les praticiens sont avancées.

This research tested the relationships between 2905 newcomers’ proactive socialization behaviours and two outcomes – organizational socialization domains and unidimensional target-free commitment – in the particular context of short-term contracts prior to graduating. The short-term contracts were four-month work-integrated learning work terms built into a student’s degree requirements. Results from multiple regressions supported the direct relationships between proactive socialization behaviours and two outcomes of organizational socialization domains and unidimensional target-free commitment. In addition, a mediating effect of socialization domains in the relationship between proactive socialization behaviours and commitment (to the team and to the work) was revealed. Findings indicated that even in temporary short-term employment, individuals mastered socialization in organizational domains and developed multiple paths to nurture several links between themselves and their organizations with respect to commitment. The discussion focuses on the theoretical and practical implications of the findings and provides recommendations for future research.

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https://www.cairn.info/revue-de-gestion-des-ressources-humaines-2016-4-p-59.htmMaître de confèrences

À propos de l'auteur

Nom(s) PENNAFORTE Antoine;
Institution(s) Cnam;
Fonction(s) Maître de conférences
Tags
  • implication
  • apprentissage
  • performance
  • socialisation+organisationnelle
  • temps
  • formation-emploi
  • intégration
  • valeurs
  • rôles
  • équipe